Traneving Outdoor

Peak of Sweden 2014-2015
Peak of Denmark 2016
Peak of Stockholm 2016-2017

Vi bloggar om vandring, paddling, kajak, skidåkning och allt övrigt friluftsliv vi upplever.
Vi har vandrat i Sverige, Norge, Schweiz, Österrike, Frankrike, Italien, Portugal, Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland.
På vår hemsida hittar du kartor från alla vandringar och paddlingar vi gjort. traneving.se

Utebildarna ny layout på hemsidan

UtebildarnaPosted by Helena Traneving Wed, April 18, 2012 10:33:24
Så har det äntligen skett!

Utebildarna har fått ny layout på hemsidan.

www.utebildarna.se

Vad gör vi då?

Nedan ser du olika aktiviteter/utbildningar.

Titta gärna in på www.utebildarna.se för att se vad vi gör mer.

Kanske något för din organisation?

Öppna Utbildningar

Vi håller öppna utbildningar i bl a säljutveckling, ledarskap, grupputveckling, Softskills Analysverktyg, medarbetarsamtal mm. Kurserna riktar sig mot småföretagare, enmansföretagare eller företag som vill skicka en enskild medarbetare på utbildning. Anmälan kan göras på www.utebildarna.se

Friskvård

En organisation med medarbetare som mår bra, fysiskt och psykiskt har de bästa förutsättningarna för att blomstra och växa. Utebildarna ger er redskap för det egna hälsoarbetet – som kurser, workshops och utbildning av hälsoinspiratörer. Våra kurser och workshops behandlar sådant som stresshantering, skiftarbete, kost och motion. Hälsoinspiratörer är era egna medarbetare som får specialutbildning i hälsofrågor och hälsocoachning. Tillbaka på arbetsplatsen kan de uppmuntra kollegorna till livsstilsförändringar i små och stora steg, som hjälper alla till ett friskare liv

Säljutveckling

Våra tjänster hjälper er att öka säljkraften i organisationen. Vi utbildar i säljeffektivitet, säljstruktur och erbjuder aktiv träning och säljutbildning för t.ex. fältsäljare, telefonsäljare, butikssäljare, uppsökande verksamhet m.fl.

Kundbemötande och service

Att få upp kunskapen om, samt känslan för lönsamhet, resultat och långsiktiga relationer.

Varumärke

Vi hjälper företag att stärka sitt varumärke internt och externt. Även det personliga varumärket har en stor betydelse för företagens framgång.

/Thomas Traneving

VD, Utebildarna

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post155

Paddling i stormen Katja med teamledare från ABB på Färnebofjärdens Nationalpark

UtebildarnaPosted by Thomas Traneving Sat, January 14, 2012 11:01:44

Ett teamledargäng från ABB i Storvik hade skickats till Utebildarna för att bli bättre teamledare samt att samarbeta bättre tillsammans.
Thomas och Mats skulle paddla canadensare tillsammans med teamledarna vid Färnebofjärdens Nationalpark längs Dalälven. Det visade sig vara ett riktigt skitväder. Det regande och stormade. Hur som helst kom vi iväg och visade paddelteknik i vågorna. Det visade sig vara rätt tuffa grabbar och det var inga problem med at komma iväg.
Stormen som hade härjat på västkusten döptes till Katja och den hade avtagande tagit sig hit men det blåste ordentligt ändå.

Vi fick hålla oss längs med öar och strand för att inte blåsa bort. Vi paddlade till Sandön mitt i Färnebofjärden där vi lämnade all packning vid ett vindskydd där vi skulle sova på natten. Vi paddlade sedan vidare mot ett stort utsiktstorn.

På vägen dit och hem försökte vi så gott det gick att utöva paddle & talk där teamledarna tilldelades uppgifter och tala om.

Här ett byte av paddelpartner att diskutera med.

De sammanställdes vid utsikttornet och sedan paddlade vi en annan väg tillbaka till Sandön.
På väg mot Sandön råkade vi ut för väldigt höga vågor och en av båtarna drev in mot land. Thomas och Mats satte sig i varsin båt och lyckades då styra mot Sandön.
På kvällen sammanställde vi arbetet under dagen och lagade friluftsmiddag.

Morgonen efter genomförde vi samarbetsövningar som vi kopplade till dagens arbete.

Vi bar över båtarna i lä och paddlade tillbaka. Vi tog iland canadensarna på en lättare plats och fick bära lite längre än vi tänkt då vi slapp paddla runt en udde i stormen.
Teamledarna var trötta men ändå nöjda med de två dagarnas äventyr och hade fått gjort riktigt mycket nytta i sina jobb.

De kom hem med ett mycket bättre samarbete sinsimellan och hur de skulle bli bättre ledare. De fick även vara med om utmaning som de klarade bra att paddla i stormen Katja som var bra för deras personliga utveckling.

Vill ni se mer bilder och berättelse om turen på Traneving Friluftsida se HÄR

Thomas

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post135

Kick Off med Utbildarna med massor av friluftsaktiviteter

UtebildarnaPosted by Thomas Traneving Sun, January 08, 2012 17:08:40
Utebildarna hade en Kick Off där temat var att alla säljare och anställda skulle få prova på våra vanligaste aktiviteter. samt att vi skulle jobba med budget och framtida aktiviteter.
Vi startade med att paddla kajak ut till en ö i skärgården

Vi gick iland på en ö och diskuterade en massa olika varianter av kajakpaddling som ren rekreation eller utveckling.

Vi fortsatte med klättring och repellering upp och ner på en klippa

Sen blev det samarbetsövningar där vi jobbade med vår egen Utebildargrupp, där vissa slitningar uppstod men löstes.

Vi höll även på med Geocaching i området och försökte plocka befintliga cacher
På kvällen skulle vi äta vår egen Trerätters friluftsmiddag som tillagades över öppen eld och Primus gasolkök.

Morgonen efter paddlade vi canadensare ut bland branta berg och lugnt vatten.

En jätterolig kick off där man fick mycket nytta gjord och hålla på med det man gillar bäst.
Syftet var att få säljarna att verkligen förstå och uppleva det de säljer.
Men för att kunna sälja friluftsliv kombinerat med utveckling måste man som person gilla det själv och lite grann testade vi även det

Vill ni ser mer bilder och vad vi gjorde dessa 2 dagar kan ni se det HÄR
Thomas

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post132

Att få arbeta med det jag gillar bäst

UtebildarnaPosted by Thomas Traneving Sun, December 11, 2011 20:33:45
Träffen i Fiskeboda April 2010 drog Utebildarna igång som bolag och nätverk. Jag, Thomas, blev VD och säljchef vid starten. Jag får även arbeta ute i naturen som konsult och med kunder. Den första nätverksträffen vi hade när vi drog igång var i Fiskeboda utanför Julita. Där, vid den träffen, satte vi ramarna för Utebildarna.Länk till träffen i Fiskeboda hittar du här Träffen på Hellasgården Nätverksträff nummer två hade vi på Hellasgården i Nacka. Den träffen var i november 2010 och då hade vi börjat komma igång med försälningen.Vid denna träffen var även Helena Traneving med och visade (och lagade) trerätters friluftsmiddag.Helena är annars inte engegerad i Utebildarna men hon gillar ju det vi gör! Länk till träffen på Hellasgården hittar du här Tivedstorp Nätverksträff nummer 3 var i Tivedstorp den 1 april 2011. Då hade vi kommit igång ordentligt och genomfört ett flertal jobb under våren. Vi, som var med vid träffen, vandrade Stenkälleleden i Tivedens Nationalpark. Här genomförde vi en fotojakt. Länk till träffen i Tivedstorp hittar du här Ledningsgruppsmöte Även vi i Utebildarna har regelbundna ledninggruppsmöten. Vi genomför alltid våra ledningsgruppsmöten ute i naturen - "vi lever som vi lär".Vid ett ledningsgruppsmöte paddlade vi kajak i Stockholms skärgård. Vi paddlade till Hästnacken och råkade under paddelturen ut för världens oväder. Vi fick kuling och regen. Vissa av oss hade problem att ta sig fram till Hästnacken. Allt gick som tur var bra och vi hade en jätte trevlig kväll vid brasan. Hela natten regnade det men när vi vaknade upp nästa morgon var det strålande sol. Länk till Hästnacken hittar du här Jag har verkligen roligt på jobbet. Jag har jobbat med många olika aktiviteter som klättring, kajak, canadensare, geocaching, segling, långfärdsskridskor. Jag har även jobbat med samarbetsövningar i naturen, friskvård i samband med sälj, ledarskap och grupputveckling samt kickoffer. Kunderna Svensk Armering var ett företag som jag jobbade med hela våren. Jag arbetade med hela deras struktur, ledarskap och sälj i företaget samtidigt som vi åkte långfärdsskridskor, letade efter geocacher och paddlade kajak. Länk till Svensk Armering hittar du här Ett annat exempel på roligt arbeta jag fått göra är med en stor internationell ledningsgrupp i Ericsson. Vi träffades utanför Nyköping och teamade ihop deras stora ledningsgrupp. Vi vandrade en vandringsled och hade under tiden samarbetsövningar. Länk till Ericson hittar du härDetta är bara några exempel på roliga och bra saker vi håller på med!Att få frisk luft, samtidigt som man utvecklas, ger dubbel effekt! Detta är helt klart det bästa arbete jag haft! Thomas Utebildarnas hemsida här
  • Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post126

Utebildarnas Nätverksträff med friluftsaktiviteter och Fredrik Sträng

UtebildarnaPosted by Thomas Traneving Mon, December 13, 2010 20:47:20
@font-face { font-family: "Cambria"; }p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 10pt; font-size: 12pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

Nätverket Utebildarna har haft nätverksträff i Nackareservatet.

Precis innan snön kom träffades ett 25 tal friluftskonsulter för att visa en massa olika aktiviteter och planera för framtiden.

Vi testade bl.a på Geocaching, Mindfulness., friluftsmiddag,

fiske med flytring och från båt.

Hästar och Ledarskap samt tillitsövningar utomhus. Ute i 5 timmar i 10 minus men som sagt det finns ju inget dåligt väder bara….

Sen gick vi in och pratade om Utebildarna samt att vi fick en föreläsning av

Fredrik Sträng som är med i Utebildarna.

En jätterolig dag där man fick testa på allt möjligt

Vill du veta mer om Utebildarna

Gå in på www.utebildarna.se

Thomas & Helena

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post83

Nätverket Utebildarna

UtebildarnaPosted by Thomas Traneving Fri, April 23, 2010 13:41:58

I Helgen 17-18 April drogs nätverket Utebildarna igång,

Fiskeboda var platsen som ligger utanför Julita som ligger utanför Katrineholm.

Vi var 15 personer som träffades i Fiskeboda och lade upp riktlinjerna för nätverket riktat mot personer som arbetar med olika friluftsaktiviteter.

Det var en härlig blandning av olika friluftsmänniskor allt ifrån Forskare i friluftsliv till Klätterinstruktörer och Kajakinstruktörer. Det fanns även Teambuildingmänniskor med olika kvalifikationer som te.x Hästar, Ekologi, Ledarskap mm. Det kom människor från Västerbotten, Jämtland, Mellansverige, ja nästan hela Sverige var där.

Några nya ord för Friluftslivet i Sverige och Utebildarna faställdes i samband med fastställande av värderingar, bl.a Härvaro (Kan ni gissa vad det betyder).

Mellan teoripassen såg vi naturligtvis till att vara ute. (Vi hade tänkt att vara ute hela tiden men vädret var inte på vår sida.)

Vi genomförde några Härvaroövningar

samt några Teambuildingövningar

Vi hade tänkt och morgonpaddla med kajak men isen hade inte släppt på Hjälmaren så vi vandrade iväg istället och fick se ett lamm födas

Vad är då Utebildarna?

Utebildarna är ett nätverk av fristående friluftskonsulter som samarbetar för att få ut företag och människor i naturen runt om hela Sverige.

Om du är intresserad, se mer på www.utebildarna.se