Traneving Outdoor

Peak of Sweden 2014-2015
Peak of Denmark 2016
Peak of Stockholm 2016-2017

Vi bloggar om vandring, paddling, kajak, skidåkning och allt övrigt friluftsliv vi upplever.
Vi har vandrat i Sverige, Norge, Schweiz, Österrike, Frankrike, Italien, Portugal, Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland.
På vår hemsida hittar du kartor från alla vandringar och paddlingar vi gjort. traneving.se

Ett reportage blir till - Utemagasinet

CanadensarePosted by Helena Traneving Fri, October 25, 2013 14:23:17

Efter mail och telefonkontakt var det så dags att få till dagen då vi skulle bli intervjuade och fotograferade inför reportaget i Utemagasinet (nr 8, 2013, finns i butik just nu).

Helena och Thomas berättar för Emma och Emma om paddelteknik.......

Vi möte upp skribent Emma (V Larsson) och fotograf Emma (Mattsson) i Åkers Styckebruk. Vi hade med vår gula kanot på taket men två kanoter hade vi hyrt hos Kanotkungen åt Emma & Emma + Tobias & Jesper.

Lite vingligt innan paddeltekniken sitter som den ska.....

Vi lastade våra kanoter med mat och utrustning och gav oss iväg. Våra ungdomar är duktiga paddlare och har fått styra kanoter själva från 4-5 år ålder.

Helena, Jesper och Tobias paddlar på över sjön......

Emma och Emma fick nu en lektion i paddelteknik som finslipades under resten av dagen. Emma L ställde massvis med frågor och Emma M fotograferade mest hela tiden. Därför blev deras första paddelförsök lite trevande och resulterade i sicksackande över sjön innan de fått in vanan att styra kanoten samtidigt som de skulle fotografera och prata. Det blev många skratt, speciellt när de fick markkänning ett par gånger.

Så var det dags att lyfta kanoterna över till nästa sjö.

Här fick vi paddla fram och tillbaka ett par gånger får att få till fina bilder.....

I denna del av Marvikarna är vacker med fina stora klippblock i sjön. Här stannade vi och tog många foton.

Här paddlade vi också fram och tillbaka. Man ser Emma och Emma som en liten prick mellan stenarna.....

Sen var det dags för ännu ett lyft in i nästa sjö där vi skulle äta vår lunch.

Vi tog sikte på vindskydden som finns precis i början av sjön.

Ta upp kanoter. Emma och Emma har svårt att lägga till vid stranden.........

Här blev det lite pyssel med mat och att placera allt så att vi fick till bra bilder.

Emma intervjuar och Emma fotograferar........

Emma M fotograferade massor och Emma L fortsatte att ställa massvis med frågor som Thomas svarade så snällt på under tiden Helena, Jesper och Tobias fixade med maten. Det är precis så här det fungerar i vår familj. Thomas underhåller oss andra med skrönor och historier under tiden vi andra fixar mat och eld.

Foto av grabbarna och maten........

Efter god lunch tillagad på murrikka (kyckling, grönsaker, ris och thaigrytbas) var det så dags att paddla tillbaka till bilen.

Nu paddlade vi lugnt och njöt av naturen. Emma och Emma hade nu fått upp riktigt fin paddelteknik och vi flöt snabbt fram över sjön.

Vi paddlar lugnt och stilla tillbaka mot bilarna.....

Vi var alla nöjda när vi kom tillbaka till bilarna. En härlig dag med nya vänner.

Hela reportagegänget samlade......

Så gick det två månader och Emma vände och vred på orden som blev till ett jätte bra reportage i månadens nummer av Utemagasinet (kan köpas i butik nu).

Köp och läs vet ja J

Vill du se fler bilder är här en länk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post217

Så kom den äntligen i brevlådan - tidningen UteMagasinet.

CanadensarePosted by Helena Traneving Thu, September 26, 2013 14:38:49

Som vi har väntat.

Hela sommaren har gått och vi tänkte att reportaget nog kommer till våren..........

Månadens nr av tidningen UteMagasinet......

Och så kom tidningen och där i reportaget om oss så fint skrivet av Emma Larsson och jätte fina foton tagna av Emma Mattsson.

En fin dag med paddling på Marvikarna utanför Åkers Styckebruk kom ner på pränt.

Tobias, Jesper, Thomas, Helena, Emma och Emma - Ett reportage blir till.......

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post214

Paddelhelg i Tämnarån (Uppland) i högvatten 2 veckor efter våröversvämningarna.

CanadensarePosted by Helena Traneving Fri, June 28, 2013 11:19:59

Tämnarån är en av Upplandsstiftelsens glömda eller rättare sagt förfallna paddelleder. Väldigt synd tycker vi eftersom ån är jätte fin att paddla i sin helhet. Hela gamla paddelleden är 50 km lång och startar vid badplatsen i Ubblixbo. Vi använde oss den gamla paddelledskartan som förr gick att hitta Upplandsstiftelsens hemsida. Om du själv skulle bli sugen på att paddla hela leden så finns kartan nu att ladda ner på vår hemsida. Vi har skrivit in var nya lyft och lägerplatser finns.

Bilen lämnade vi vid badet i Ubblixbo eftersom det går fint att åka buss mellan Karlholm och Månkarbo för att sedan ta en promenad på 2 km till Ubblixbo.

Inför vår övernattning hade vi siktat in oss på en rastplats med vindskydd strax innan Tierp (Torstuna Friluftsområde). När vi kom fram till ”rastplatsen” var den helt raserad. Inget vindskydd i sikte och det enda som vittnade om att det engång varit en rastplats här var en gammal soptunna och ett risigt staket.

Om vi ska vara ärliga förstod vi faktiskt inte att det var vid rastplatsen vi var när vi snabbt passerade i det strömmande vattnet. Det var faktiskt först när vi kom in i Tierp vi förstod att den risiga platsen vi passerat var just rastplatsen.

Nu började det bli sent och det gällde att hitta lägerplats innan mörkret föll. Att befinna sig på Tämnarån i det strida vårflödet under mörker var inget vi ville utsätta oss för.

Strax efter Tiper stötte vi på en bro som inte gick att passera under pga det höga vattenståndet. Här var vi tvungna att lyfta. När vi drog upp kanoten upptäckte vi att det faktiskt inte var en dum övernattningsplats vi hittat. Här fick det bli!

Snabbt upp med tält och fixa till eldstaden som även den sett sina bästa dagar.

Bron som vi var tvungna att lyfta för visade sig vara en skoterled. Det är faktiskt första gången vi tältar längs med en skoterled när vi paddlar kanot. Ny upplevelse!

Vi fick en mycket trevlig, varm, solig och lugn kväll vid vårt läger. Inte en människa kom förbi på bron under kvällen.

Att sova i tält så nära en å är mysigt. Gillar verkligen när man hör hur vattnet porlar utanför tältet.

På morgonen tände vi åter elden, kokade kaffe och åt några mackor. Några morgonpigga människor kom förbi och stannade till för att byta några ord. Ingen av de som passerade oss hade paddlat ån men ett par blev nu nyfikna och inspirerade att göra om vårt äventyr på Tämnarån.

När vi ätit klart och packat ihop vårt tält och övriga saker var det dags att åka vidare på den vattenfyllda och vilt strömmande Tämnarån.

Strax innan Strömsbergs bruk finns en eldstad på höger sida. Här får man tälta!

I Västra Vad kommer en stark fors. Speciellt nu var forsen väldigt stark och här krävs god paddelvana för att kunna parera vattnet i den strida strömmen som bildas innan forsen. Här måste man lyfta! Lyftet har verkligen sett sina bästa dagar och här fick vi problem att lägga i kanoten igen.

Huset som ligger på udden precis vid forsen var tomt när vi knackade på men efter en liten stund kom kvinnan som ägde huset gående på vägen. Vi fick lov att ta kanoten genom hennes trädgård och sedan sätta i den precis nedanför forsen. Hon var spänd på hur det skulle gå eftersom hennes egen trädgård legat under vatten för två veckor sedan och det just nu sprutade vatten i forsen.

Hon berättade att hon och hennes man hjälpt åtskilliga okunniga paddlare som vält i just denna fors. De hade rott ut med sin roddbåt och fiska packning som for all världens väg när de välte. Att paddla strömmande vårvatten när man är nybörjare är inget vi rekommenderar. Här krävs god paddelvana. Att välta och kilas fast mot en sten kan sluta olyckligt!

Vår resa genom nedersta delen av forsen gick utmärkt men aldrig att vi ens funderade på att åka genom forsen!

Vid västland gör vi ett långt lyft. Här är det två lyft nära varandra (bara 200 meters paddling mellan lyften). Här stöter vi på Upplandsleden och äter sen lunch vid vindskyddet som ligger strax bakom prästgården. Här kan man hämta dricksvatten!

Även vid Näs måste vi lyfta långt eftersom det strömmen är för stark.

Även här får vi hjälp av en snäll husägare som låter oss lägga i kanoten på hans tomt.

Strax efter Näs kommer vi ifatt ett stort gäng med män som var mer än lovligt berusade i sina kanoter. Ena kanoten hade precis vält i det strida vattnet och när vi frågade så hade nästa alla vält en gång den korta sträcka de paddlat från Näs. De insåg nog inte hur farligt det kan vara att paddla så starkt strömmande vatten!

Väl framme i Karlholm tog vi upp kanoten. Det visade sig att vi missat vår buss med 5 minuter! Nästa gick om 2 timmar.

Detta löste vi genom att Thomas liftade till Tierp och Helena stannade kvar som kanotvakt. Så här gör vi ofta. Att få lift ute på landsbyggden är inga svårigheter. Det brukar lösa sig. Väl i Tierp hann Thomas med bussen mot Månkarbo.

Helena, som var kanotvakt, fick till slut syn på två av killarna från det berusade gänget. Hon gick fram och frågade dem hur det hade gått. Det visade sig att alla andra gett upp på vägen eftersom de var så frusna. Det var bara dessa två berusade killar som ”kom i mål”.

Och tur var väl det……………………

Det är roligt att paddla å på våren när vårfloden är stark. Ett äventyr i sig att parera kanoten rätt i den strida strömmen. Men man måste vara medveten om riskerna det innebär!

Om du vill se fler bilder eller ladda ner kartor över paddelleden är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post206

Paddelhelg på Fyrisån norr om Uppsala

CanadensarePosted by Helena Traneving Mon, September 03, 2012 13:36:05

Fyrisån, Upplands största och längsta vattendrag har sina källor vid Dannemorasjön drygt 4 mil norr om Uppsala.

Lämplig iläggsplats är vid parkeringsplatsen vid Dannemorasjön i Lilla Ralby. Bussen som går från Storvreta stannar ute på väg 290 och om man som vi, tänker ta bussen tillbaka till bilen efter avslutad paddling är detta en perfekt pakeringsplats.

Vi inledde vår paddling med att äta lunch eftersom klockan redan var 14.00 när vi kom fram till sjön.

Så fort man lämnar Dannemorasjön smalnar Fyrisån av och blir omgiven av vassbevuxna sjöstränder.

Strax innan Skyttorp blir det skog vid sidorna av ån och en fin rastplats med vindskydd hittar man på vänster sida.

Här vid det fina vindskyddet valde vi att övernatta. Det är ca. 13 km från L. Ralby fram till vindskyddet. Det är en rätt lagom sträcka att paddla på 3 timmar (14.00 - 17.00). Vindskyddet ligger vid en stor äng så vid detta vindskydd kan man ställa upp rätt många tält.

Vedlåren var full med ved men tyvärr ganska fuktig eftersom det inte fanns något lock. Vi lagar gourmetmat vid vindskyddet. Ingen torrmat här inte. Halva nöjet när man är ute är god mat och gott vin!

Vi fick en väldigt vacker och varm kväll vid vindskyddet och vi sitter upp länge. Tänder åter elden när det mörknar och kokar gott kaffe.

Efter Skyttorp blir det mer av öppet landskap och så småningom närmar man sig en golfbana vid Salsta slott. Där får man vara beredd på att det kan vina av golfbollar kring öronen.

I nästa samhälle som passeras, Vattholma, finns en liten fors man kan paddla igenom.

Man passerar gamla brukssamhället och kommer så ut vid en badplats. Efter den finns en damm där man måste bära förbi. Här vid dammen passade vi på att äta lunch genom att köpa en sallad hos Pizzerian som öppnat precis vid dammen.

Mellan Vattholma och Storvreta breder Fyrisån ut sig och speciellt på våren när det är översvämmat på åkrarna känns den riktigt stor. Landskapet är öppet och det kan vara jobbigt om det blåser motvind här.

Efter Storvreta, vid Ekeby, finns en damm som man måste lyfta förbi. Här avslutade vi vår paddling för att ta bussen tillbaka till bilen.

Bussen går som sagt en gång i timmen och kostar 100,-

Helena var kanotvakt under tiden Thomas åkte buss för att hämta vår bil.

Detta är en lätt och vacker paddelled som rekommenderas till både nybörjare som vana paddlare.

Vill du se fler bilder eller ladda ner olika kartor över paddelleden är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post171

Äntligen Canadensare

CanadensarePosted by Thomas Traneving Tue, July 27, 2010 10:02:49
Äntligen fick vi använda vår canadensare. P.g.a att vi inhandlat en havskajak har inte canadensaren blivit så använd men nu kom den väl till pass.
Broströmmen ligger i Roslagen några mil norr om Norrtälje.
Vi bestämde oss för att ta en bil med buss Vi lade i canadensaren nära Brölunda och tog bilen tillbaka till Norrtälje där vi tog bussen till Galltorp, sen fick vi gå 1 km tilbbaka till canadensaren.
Vi kom rätt snart ut i Brosjön som vi paddlade till änden där det blev stopp av igenväxta vass.

Vi fick ta upp båten och gick med den på hjul. Förbi Roslagsleden där vi skulle komma att gå om ett par veckor.

På hjul fram till Roslagsbro kyrka där vi lade i den igen. Här började en fin åpaddling

Det är så här paddling med canadensare ska vara , vidare

fram till Nodstasjön och Gillfjärden och vidare på Broströmmen ut i havet på Norrtäljeviken och in i Norrtälje.
För att slippa lyftet kan man ju börja vid Roslagsbro kyrka. Det blir en lite kortare paddling då. Någon gång kanske de rensar änden av Brosjön så man kan paddla vidare där.

Thomas & Helena

Se mer bilder och beskrivningar om paddlingen på vår hemsida www.traneving.se