Traneving Outdoor

Peak of Sweden 2014-2015
Peak of Denmark 2016
Peak of Stockholm 2016-2017

Vi bloggar om vandring, paddling, kajak, skidåkning och allt övrigt friluftsliv vi upplever.
Vi har vandrat i Sverige, Norge, Schweiz, Österrike, Frankrike, Italien, Portugal, Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland.
På vår hemsida hittar du kartor från alla vandringar och paddlingar vi gjort. traneving.se

Gotska Sandön 2

Adventure Nights 2013Posted by Thomas Traneving Tue, February 18, 2014 23:50:21

Gotska Sandön Andra dagen

På natten hade det spöregnat och vi hade ställt tältet i en liten sänka så våra madrasser flöt ovanpå tältet och vatten. Som tur var har vi bra grejer så inget blev genomblött.

Det var rätt kul att gå på dass på lägerplatsen. (det enda stället man får tälta på Gotska Sandön) I varje del av dasslängan fanns en liten berättelse att läsa.

Här ett exempel.

Vi åt frukost på det gemensamma utrymmet och träffade Johan Niska som just kommit från de svenska fjällen från en vandringstur. Vi håller lite kontakt med honom än idag.

Idag gav vi oss iväg norrut vilket inte var så långt, men vi började i fyrbyn där ett Naturum fanns,

Inne i fyren gjorde vi ett besök där gammal utrustning fanns kvar.

Vilken nostalgi.

Ut mot sanddynorna och den vackra naturen var nästa vandring.

Här var det fantastiskt fint och vi tog många bilder. Se mer på vår hemsida där det finns många fina bilder Länk nedan.

Vi kom fram till Bredsandsudde där vågorna möttes från två håll.

En massa fåglar fanns det ute på udden.

I lä la vi oss och sola ett tag,

Samt ett litet dopp bland de höga vågorna gick ju inte att undvika

Väl tillbaka till lägerplatsen gick vi förbi Johan Niskas sovplats som var en hängmatta under ett tarp.

Kvällsmat och natti den 1 september i tältet,

Länk till hemsidan med alla vackra bilder
Gotska Sandön Dag 2 Sveriges Nationalparker

Fortsättning följer

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post236

Adventure Nights 2013 December och hela året

Adventure Nights 2013Posted by Thomas Traneving Wed, December 25, 2013 19:34:33

Vid Laxsjön Munsö, Mälaröarna 1 december

Vi klarade det! Vårt projekt för 2013 är klart – 1 tältnatt varje månad under 12 månader. Projektet valde vi att kalla ”Adventure Nights 2013”.

Det har varit en rolig utmaning som oftast varit en underbar upplevelse. Någon enstaka gång har vi känt oss tvingade att åka ut fast vi inte planerat för det. Men när vi väl kommit ut och slagit upp tältet har det alltid blivit bra.

januari - Det började på nyårsafton utanför Upplands-Väsby. En stjärnklar natt och vår första tältnatt någonsin på nyårsafton med egna raketer som avfyrades vid tolvslaget. Nyårsnatten var inte kall utan låg runt 0 grader. En bra start på ett jätte roligt år!

I februari var det lite kallare, -12 grader, då vi tältade i Ellboda, Bogesundslandet.

Allra kallast hade vi i mars när vi tältade i Paradiset, Huddinge, med -17 grader.

I april avvaktade vi till sista helgen och då hade snön försvunnit på Sörmlandsleden. Här tältade vi vid Horssjön. En av våra favoritrastplatser längs med Sörmlandsleden.

I maj var vi ute på paddeltur längs med Tämnarån. En äventyrlig paddling med högt vattenstånd.

I juni var vi tillbaka till Sörmlandsleden för ännu en tältnatt.

Juli
blev väldigt annorlunda med tältning. Den natten tillbringade vi på en flotte längs med Klarälven.

Augusti
månads tältnatt tog oss ut till Gotska Sandön. En ö vi länge velat besöka. Här blev det 3 tältnätter eftersom båtresan hem ställdes in pga blåsten.

September var en av de där månaderna som var krånglig att få till. Tältnatten blev till slut av på hemma plan. Vi tog oss ner till Mälaren i närheten där vi bor, den enda gång vi åt hemma och slog upp tältet i mörkret efter middag.

Oktober månads övernattning genomfördes tillsammans med en massa andra bloggare vid en bloggträff i Tyresta Nationalpark.

I november började vi gå Sörmlandsleden baklänges eftersom det just nu är närmre till de etapperna. Här hade vi hittat ett jätte fint vindskydd, sjö och lägerplats längs med etapp 60.

Hela året hade vi pratat om att någon gång tälta vid Laxsjön på Munsö. Vid Laxsjön finns ett jätte fint vindskydd som har eldstaden inne i vindskyddet. 1:a advent avverkade vi vår sista övernattning, december, för året.

Vi fick parkera 1,5 km från lägerplatsen eftersom vägen var avspärrad med bom.

Det var kolsvart när vi började vår vandring mot vindskyddet men tack vare bra Primus pannlampor var det inga problem. Vi hade tagit med oss en egen säck ved eftersom vi inte räknade med att hitta ved vid lägerplatsen.

Veden vi tagit gick åt men vi sparade lite för att kunna tända en fin brasa på morgonen den 1a advent för att kunna fira att vi klarat av vårt projekt.

Väl framme vid vindskyddet tände vi elden och började laga middag.

Tältet kom upp lite senare under kvällen, placerat utanför vindskyddet.

Här kommer den nu mera obligatoriska ”God natt bilden”. Sista gången i år.

Vi måste erkänna att det känns väldigt vemodigt och lite tomt. Vad ska vi hitta på nästa år??? Självklart ska vi ha en ny utmaning?
Vi har några dagar på att bestämma oss ´Ide?

På morgonen eldade vi och åt frukost innan vi tog oss tillbaka till bilen igen.

Väl hemma var vi trötta och nöjda över vår fullföljda utmaning!

Se alla bilder på vår hemsida för december.
Adventure_Nights_2013 December
Alla bilder kan även ses under respektive månad på www.traneving.se

God jul och Gott nytt år

• Comments(1)//friluftsblogg.traneving.se/#post227

November övernattning vid Stora Träsket - Sörmlandsleden

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Sun, December 15, 2013 19:29:20

November månads ”Adventure Nights 2013” övernattning var rätt svår att få till. Det är inte alltid så lätt att få till en ”fri helg” när man har tonåringar hemma.

Vi bestämde oss för att åka till ett fint vindskydd vi besökt tidigare som ligger längs med Sörmlandsleden Etapp 59 vid Stora Träsket i Botkyrka kommun.

Innan vi åkte iväg fixade vi mat till våra ungdomar, Amanda och Jesper.

Det var lite svårt att hitta var vi skulle parkera bilen. Vi snirklade runt ett tag med bilen på de små grusvägarna som låg närmast sjön. Efter ett tags letande hittade vi en liten ficka vid grusvägen där vi kunde parkera.

Det var beckmörkt när vi släckte bilens lyktor så vi tände snabbt våra pannlampor. En väl värd investering så här på vintern då mörkret kryper på redan vid 15.00. Från bilens parkering hade vi ungefär 1 km vandring i mörker genom skogen.

Efter viss möda hittade vi stigen ner mot sjön. Den började över en kohage där det var fullt med lera som vi fick klafsa över (1 dm) innan vi kom in i skogen. Helena misstänkte nervöst att det nog fanns kor i den här hagen. Leran verkade mycket nytrampad. Men eftersom det var beckmörkt var det bara att gå genom hagen på vinst och förlust. Den kunde ju funnits ungtjurar i hagen.

När vi passerat kohagen kom vi in i skogen och gick genom den mörka skogen in mot naturreservatet som omger sjön.

Precis vid naturreservatsskylten kom Helena ihåg att Sörmlandsleden passerade. När vi väl hittade Sörmlandsleden var det lätt att följa makeringarna fram till vindskyddet.

Vi korsade en bäck i det kolsvarta mörkret. Tur att vi hade våra jätte starka pannlampor från Primus!

Väl framme vid vindskyddet tände vi genast en eld. Vi hade släpat med oss en Ikeakasse med ved, viket var tur eftersom det inte fanns någon ved alls vid vindskyddet. Elden värmde gott trots att det var -2 grader kallt ute.

Vi lagade vår goda middag bestående av kött , ris och sås över elden.

Vi hade med oss lite Äppelvin som vi värmde på elden efter maten. Det värmde gott på flera sätt.

Tältet slog vi faktiskt upp inne i vindskyddet. Det blåste rejält en isande kall vind denna kväll. Med tältet placerat inne i vindskyddet slapp vi den starka vinden plus att värmen spred sig från elden in i vindskyddet. Vårt tält är egentligen inget vintertält så denna nya lösning var en riktigt bra idé.

Som vanligt tog vi vår traditionella God natt bild innan vi somnade. Den bilen har blivit standard under hela vårt projekt ”Adventure Nights 2013”.

Vi sov väldigt gott denna natt och vaknade inte förrän 09.00 vilket var en liten överraskning. Vi som tänkte att vi skulle vakna tidigt pga kylan.

Vilken fin plats vi var på. Det såg man nu i morgonljuset! En fin brygga vid sjön Stora Träsket.

Vi åt vår frukost och tog sedan samma väg tillbaka till bilen.

Och ja, det fanns kor i hagen. Ungkvigor som fick mat precis när vi passerade på morgonen. Undra om de märkt oss kvällen innan?

Efter övernattningen tog vi bilen till etapp 59 på Sörmlandsleden, Vi ställde cykeln vid Skanssundet och bilen i Näs men den vandringen kommer senare på hemsidan och blogg under fliken Sörmlandsleden.

Se mer bilder och upplevelser på vår hemsida under

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post226

Bloggträff i Tyrestaskogen

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Mon, November 25, 2013 12:39:37

Oktober månads övernattning i vårt projekt – Adventure Nights 2013 – skedde i samband med friluftsbloggcommunityn www.outdrr.com höstmöte i Tyrestaskogen. Här i tyrestaskogen samlades ett gäng friluftbloggare för att träffas i verkliga livet för första gången. Vi hade alla hört talas om varandra sedan tidigare men att träffas på riktigt var verkligen en höjdare. Det är svårt att misslyckas när man möter människor som delar samma intensiva friluftsintresse som en själv! Totalt var vi 8 Outdrrbloggare som spenderade natten tillsammans och knöt nya vänskapsband.

Hela gänget samlat (foto från Jonna Jinton)

Vi samlades vid naturrum i Tyresta By för att sedan vandra mot Årsjön där vi intog vår lunch.

Dags för lunch vid Årsjön.....

Några bloggare hade träffats förut men för oss som var med för första gången var det kul att lära känna alla nya och intressanta personligheter.

Samtal vid elden......

Efter lunch satte vi fart igen mot Stensjön där vi skulle fika. Thomas och jag valde att fika nere vid stensjöns lägerplats under tiden som övriga bloggare valde att fika uppe vid fornborgen Stensjöborg. Att klättra upp till borgen i det hala underlaget var inte optimalt för Helenas knä och vi hade fortfarande en bit kvar att vandra innan vi var framme vid kvällens lägerplats.

Hela gänget på rad......

Efter fikat vid Stensjön började det regna och vi pausade för att dra över regnskydden på våra ryggsäckar.

Jonna och Helena samtalar på väg mot lägerplatsen.......

Dagens vandring blev 11 km lång och vi var alla glada när vi var framme vid kvällens mål, Stensjödal.

Väl framme vid vår lägerplats vid Stensjödal hjälptes alla åt att ta med ved till kvällens mys vid lägerelden.

tänder eld och sätter upp tält.....

Ett tag rådde febril verksamhet eftersom alla skulle hitta en bra lägerplats att slå upp sitt tält på.

Vi lagade alla varierande kvällsmat. Allt från torrmat till grillat lam stod på kvällens meny. Här märktes det rätt tydligt vilka som är gourmévandrare och vilka som gillar torrmat bättre. Själva får vi nog räkna oss som gourmévandrare eftersom vi hade med fläskfilé, ris, sås och vin. Mums!

Mätta och belåtna visade Johan (http://nordicbushcraft.outdrr.com/) oss hur man gör fina facklor att användas i mörker.

Vi satt uppe rätt sent i den för årstiden varma natten. Som kallast var det +13 grader och vi hade tur med det vädret hela helgen eftersom det här var sista sucken för denna sommar.

På söndagen intog vi gemensam frukost vid lägerelden innan vi gav oss av tillbaka mot Tyresta By.

Frukost vid elden.....

Alla tjejer som var med på vandringen......

Vägen tillbaka gick genom brandområdet. Det är intressant att se hur naturen fixar till allt efter en brand. Det är nu ungefär 13 år sedan stora delar av tyrestaskogen brann.

Thomas genom brandområdet......

Brandområdet är verkligen en märklig upplevelse.

Det tog tid att ta oss tillbaka till Tyresta By. När ett gäng bloggare samlas så här är det mycket bilder som ska tas och Nils bestämde sig för att göra en film om vårt äventyr tillsammans.

Filmsnack.......

Vi avslutade vår träff med en lunch vid Bylsjöns strand. Även idag var det för årstiden ovanligt varmt. Hela +14 grader ute. Det blev vandring i underställ hela vägen tillbaka till Tyresta By.

Lunch vid Bylsjön.......

Vi tackar alla nya bloggvänner för en jätte härlig helg!

Vägen vi vandrade......

Vill du se fler bilder från vår helg tillsammans är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post223

Ibland får man inte till det som man vill

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Mon, November 04, 2013 13:37:25

Septembermånads ”Adventure Nights 2013” var väldigt svår att få till. Det var många måsten på helgerna och den helgen vi bestämt som ”ute natt” var inte vår dotter så pigg på att vara själv hemma.

Det hela löstes med middag hemma tillsammans med vår dotter och sedan tog vi bilen ner till Kyrkhamn (Hässelby) vid mälaren.

Det var redan bäckmörkt när vi kom ner till vår lägerplats men med pannlampa på gick det smidigt att resa tält, packa in sovsäckarna och tända eld.

Här har vi badat många gånger på sommaren men aldrig tältat eller eldat. Här finns en lägerplats som nu fick agera tältnatt för oss.

Det blev trots lite stök innan en härlig kväll vid elden.

På morgonen packade vi snabbt ihop tält och sovsäckar och for hem för att äta frukost.

Ibland blir det liksom inte som man vill att det egentligen ska vara……..

Vill du se fler bilder eller läsa mer om vårt projekt så är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post220

Adventure Nights 2013 - augusti månads övernattning – Gotska Sandön

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Wed, October 02, 2013 14:08:02

Vår resa till Gotska Sandön ingick i vårt årsprojekt – Adventure Nights 2013 = En tältnatt/månad i 12 månader

Dagens vandring:

1. Las Palmas till Säludden 3 km

2. Säludden till vägkorsningen mitt på ön 2,5 km

3. Vägkorsningen mot Gamla Gården till Fyrbyn 4,7 km.

Totalt 10,2 km.

Båten avgick 08.30 fredag morgon (30/8) från Nynäshamn. Eftersom vi fastnade i kö över Tranebergsbron anlände vi 2 minuter innan avgång. Tur att de har en passagerarlista på båten för annars hade de nog inte inväntat vår ankomst. Vi tvärnitade framför båten, slängde av all packning och Thomas skyndade sig att parkera bilen samtidigt som Helena fick hjälp att styrman att bära ombord allt.

Yey, vi hann med båten......

Så fort Thomas kommit ombord på båten avgick vi mot Gotska Sandön. Båten var fullpackad med folk. Det visade sig att Albert Engströmsällskapet hade träff på ön över helgen och att tillsyningsmannen gett specialtillstånd för antal personer på ön (tror att det är max 90 personer samtidigt på ön som gäller, rätta oss om vi har fel).

Framme vid Gotska Sandön.....

Solen sken och vattnet låg spegelblankt hela resan över mot Gotska Sandön. Eftersom det var så lugnt på vattnet kunde båten lägga till vid strandkanten på ”Las Palmas”.

Langarkedja från båten till släpet......

Vi bildade langarkedja för att hjälpas åt att få av all packning från båten. Packningen hämtas av traktor med släp så man behöver inte tänka på att man ska bära tungt till/från lägerplatsen.

Vi går av båten.....

På stranden samlade lägervärden oss för information om vad som gäller på ön samt berättade att man nu hade 3,5 kilometers promenad till lägerplatsen.

Information om vad som gäller på ön......

I motsats till de flesta bestämde vi oss för att genast utforska ön. Vi satt kurs söder över mot Säludden.

Helena på Las Palmas.....

Vi valde att gå stigen inne i skogen ner till Säludden (3 km). Det är tungt att gå långt längs med stranden men här inne i skogen var det som en bättre motionsslinga.

Thomas vid stigen mot Säludden.....

Strax innan Säludden äter vi vår lunch nere vid vattnet. Thomas passar på att ta ett dopp i vattnet som idag håller +20 grader.

Lunch innan Säludden.....

Ute vid sälgömslet ser vi 3 vuxna sälar (2 på stenarna, 1 i vattnet) och 1 liten unge som leker i vattnet. Här finns fasta kikare i brevlådorna som alla får använda.

Gömslet vid Säludden.....

Efter säludden följer vi den gamla skogsvägen 2,5 km mot Gamla Gården.

Halvvägs framme kommer vi fram till korsningen där vi väljer att följa skogs och sandvägen mot Fyrbyn. Härifrån är det 4,7 km till Fyrbyn. Totalt vandrar vi 10,2 km idag.

Den här vägen är jätte tung att vandra eftersom den bara består av finkornig sand. Det är två steg framåt och ett bakåt som gäller.

Här är det tungt att vandra......

Efter ett tag kommer vi fram till Schipkapasset. Här passerar man öns högsta punkt.

Thomas vid Schipkapasset.......

Vid nästan varje vägskäl finns det skyltar så det är inga problem att hitta rätt.

Väl framme vid Fyrbyn letar vi oss fram till Lägerplatsen. Vår packning ligger kvar bredvid släpet som traktorn fraktade dit dem på.

Middag vid lägerplatsen i Fyrbyn......

Vi hittar en plats lite avskilt från de övriga där vi reser vårt tält.

Mysig kväll på Gotska Sandön.....

Vi får en mysig kväll på Gotska Sandön och sitter upp länge. Gotska Sandön besöks ofta av åskoväder så här på hösten. Under natten kommer åskan och regnet. Den åska vi fick uppleva under natten på Gotska Sandön är bland det häftigaste vi varit med om.

Vill du se fler bilder eller läsa mer information om Gotska Sandön, ladda ner kator m.m. så är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post216

Flottfärd på Klarälven – Juli månads ”Adventure Nights 2013”

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Thu, September 05, 2013 09:36:26

Juli månads ”Adventure Nights 2013” tillbringade vi på Klarälven som slingrar sig fint genom Värmland. Här åkte vi flotte i sakta mak, 2 km/h, tillsammans med Thomas syster Camilla och hennes man Ulf.

Ulf och Camilla kom med bil från Karlstad där de bor. Vi kom norr ifrån efter en längre vandringstur i Norge och Årefjällen. Camilla och Ulf parkerad sin bil i Ambjörnby där de blev upphämtade av Johnny som äger Sverige Flotten. Ambjörnby var vår slutdestination för flottfärden. Vi parkerade vår bil vid Sverige Flottens basläger i Ramsby. Efter en del krångel med betalning kom vi iväg på vår färd (Camilla hade missat att det var kontanter som gällde för betalning).

Det tog en liten stund innan vi förstod Johnnys instruktion (på väldigt grov och charmig värmländska) hur man skulle styra flotten. Eller egentligen behövde man inte styra flotten. Den skötte färden bäst själv. Men om man behövde gå iland så var det bra att öva på styrningen så man inte fick panik.

Vi gick inte iland förrän till kvällen. Lunchen lagade vi på flotten. Kokade ris på gasolköket och grillade korv på gasgrillen. Toppen!

Vi 18.00 tyckte vi att det var dags att hitta en plats för vårt kvällsläger. Vi hade fått tips om en fin ö mitt i Klarälven och den tog vi sikte på.

Det var lite kämpande med att få in flotten mot land men efter några rejäla paddeltag var vi så pass nära att vi kunde hoppa i och dra in flotten till stranden.

Nu blev det dags för uppfriskande bad. Vi hade haft sol och 26 grader varmt hela dagen och Klarälven var underbart svalkande.

Det blev åter dags att tända vår grill på flotten. Köttet marinerades, couscous kokades och sallad skars till.

På kvällen tog vi en promenad runt den lilla ön. Det var skönt att få röra lite på benen. Det var fler än vi som stannat till på ön. Ett äldre par i kajak hade intagit ena udden och ett gäng med norska grabbar den motsatta udden. Vi låg fast förankrade mitt på ön.

Efter promenad och middag blev det dags att resa våra tält på flotten. Vi var rekommenderade att sova på flotten (med ankare i) för att slippa alla mygg. Mycket bra!

Efter att vi rest tältet tände vi en eld på sandbanken precis bredvid vår flotte. Här satt vi och pratade och hade trevligt hela kvällen.

På morgonen dagen efter släppte vi iväg flotten redan kl. 06.00. Efter ett tag rev vi våra tält och låg kvar på våra liggunderlag i sovsäckarna och tittade på den vackra naturen som vi i sakta mak gled förbi.

Vi hade en bit kvar till vår slutdestination så vi passade på att sola och bada. Även idag var vädret så där underbart fint som det varit nästan hela sommaren.

Väl framme i Ambjörnby var det dags att styra in flotten till stranden.

Vi packade in all utrustning i Ulf och Camillas bil och lämnade flotten vid stranden till nästa kund som skulle ta över den härifrån.

En flottfärd på Klarälven kan varmt rekommenderas. Passar alla! Glöm inte solhatt, solkräm och en låg stol att sitta på (brassestol).

Det dåliga är väl att det är en relativt dyr färd. Priset är 1800,-/person vilket vi tycker är rätt bra betalt….

Vill du se fler bilder eller hitta länk till uthyraren kan du titta in på vår hemsida:

/Helena

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post212

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Wed, May 29, 2013 13:03:37

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för ADVENTURE NIGHTS 2013

Då kanske de flesta tänker. Varför kalla det här ett äventyr. Att sova ute i tält minst en natt ute per månad kan väl inte vara så svårt. Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma……

Maj månads ”Adventure Nights 2013” avverkades under en paddeltur på Tämnarån i Uppland. Mer om just paddelturen kommer i en annan blogg. I dag skriver vi bara om vårt projekt!

Tämnarån är en av Upplandsstiftelsens glömda eller rättare sagt förfallna paddelleder. Väldigt synd tycker vi eftersom ån är jätte fin att paddla i sin helhet.

Det var gott om vatten i ån.....

För vårt projekt ”Adventure Nights 2013” hade letat fram våra gamla kartor över paddelleden. I den gamla kartan hade vi siktat in oss på en rastplats med vindskydd strax innan Tierp (Torstuna Friluftsområde). När vi kom fram till ”rastplatsen” var den helt raserad.

Här skulle vindskyddet legat (Torstuna Friluftsområde).....

Inget vindskydd i sikte och det enda som vittnade om att det engång varit en rastplats här var en gammal soptunna och ett risigt staket. Om vi ska vara ärliga förstod vi faktiskt inte att det var vid rastplatsen vi var när vi snabbt passerade i det strömmande vattnet. Det var faktiskt först när vi kom in i Tierp vi förstod att den risiga platsen vi passerat var just rastplatsen.

Nu började det bli sent och det gällde att hitta lägerplats innan mörkret föll. Att befinna sig på Tämnarån i det strida vattnet under mörker var inget vi ville utsätta oss för.

Strax efter Tiper stötte vi på en bro som inte gick att passera under pga det höga vattenståndet. Här var vi tvungna att lyfta. När vi drog upp kanoten upptäckte vi att det faktiskt inte var en dum övernattningsplats vi hittat. Här fick det bli!

Tältet rest......

Snabbt upp med tält och fixa till eldstaden som även den sett sina bästa dagar.

Bron som vi var tvungna att lyfta för visade sig vara en skoterled. Det är faktiskt första gången vi tältar längs med en skoterled när vi paddlar kanot. Ny upplevelse!

Till kvällsmat grillade vi fläskfilé och kokade risoni med god sås. Gott! Salladen var redan skuren och medtagen hemifrån. Till efterrätt åt vi Tiramisu. En stående favorit när vi är och vandrar utomlands.

Grillad fläskfilé på pinne....

Vi fick en mycket trevlig, varm, solig och lugn kväll vid vårt läger. Inte en människa kom förbi på bron under kvällen.

Helena fixar med maten.....

Att sova i tält så nära en å är mysigt. Gillar verkligen när man hör hur vattnet porlar utanför tältet.

Thomas vid elden.....

På morgonen tände vi åter elden, kokade kaffe och åt några mackor. Några morgonpigga människor kom förbi och stannade till för att byta några ord. Ingen av de som passerade oss hade paddlat ån men ett par blev nu nyfikna och inspirerade att göra om vårt äventyr på Tämnarån.

Helena packar ner tältet....

När vi ätit klart och packat ihop vårt tält och övriga saker var det dags att åka vidare på den vattenfyllda och vilt strömmande Tämnarån.

Det är roligt att paddla å på våren när vårfloden är stark. Ett äventyr i sig att parera kanoten rätt i den strida strömmen. Mer om hela vår paddling på Tämnarån i nästa blogg då vi även lägger upp kartor m.m.

Klara att åka vidare.....

Om du vill se fler bilder från just maj övernattningen i projektet – Adventure Nights 2013 är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post203

Valborgsfirande i tält vid en sjö i en skog inte allt för långt från Stockholm – Adventure Nights 2013 – April månad

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Wed, May 15, 2013 11:38:50

Det har varit glest med uppdateringarna i vår blogg men det betyder INTE att vi slutat att vara ute i naturen. Tvärt om! Men det är ibland svårt att hinna med blogg och natur plus att SAMTIDIGT sköta ett jobb. Jo, jobba måste man!!!

Nu är vi lyckligt lottade och har arbeten som vi verkligen gillar men ibland önskar man att det vore mindre arbete och mer tid för äventyr. Våren är både Helenas och Thomas mest intensiva tid vad gäller arbete. Helena har en kongress som ska förberedas och genomföras. Thomas har rätt naturligt under våren som mest uppdrag i sitt företag Utebildarna (www.utebildarna.se).

Nu släpper vi loss och försöker hinna med att uppdatera bloggen.

2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013"

Så var det dags för april månads tältning i vårt projekt ”Adventure Nights 2013”.

Eftersom Helena har sin icke opererade korsbandsskada så testar vi vad hennes knä klarar av. Att åka slalom funkade med ett stabilt och bra stöd. Nu var det dags att se vad hennes knä klarar av med ett betydligt mindre, lättare och smidigare stöd. Att vara flitig och envis med mycket rehab träning ger resultat!

Denna gång tog vi sikte på Horssjön som ligger längs med sörmlandsleden, etapp 12. Vid sjön, ungefär 250 meter från leden finns ett jätte fint vindskydd. Det bästa och strategiska med detta val var att man kan parkera längs med en liten skogsväg och sedan har man bara 1,5 km vandring fram till vindskyddet.

Thomas vid den lilla skogsvägen....

Det passade oss perfekt med tanke på Helenas knä och att vi valde att åka ut till vindskyddet sent på eftermiddagen för att kunna fira valborgsmässoafton. Egen eld är toppen!

På vår väg mot vindskyddet passerade vi vedlåren som var väl fylld. Vi tog med så mycket Thomas orkade bära för att Helena skulle kunna starta elden under tiden som Thomas gick ännu en vända för att hämta mer ved.

Helena vid den välfyllda vedlåren.....

Väl framme vid vindskyddet kom en störtskur. Vi korkade upp vår flaska vin och tog en mugg var under tiden vi njöt av tystnaden och på att regnet skulle upphöra.

En mugg vin i vindskyddet samtidigt som regnet smattrar mot taket.....

Jo vin har vi med. Det har vi faktiskt nästan alltid. Vi är ju livsnjutare!!!

Regnskuren blev inte långvarig och vi fick fart på elden. Vinden avtog också och vi fick en mycket mysig kväll vid sjön och elden.

Thomas njuter av livet.....

Frukosten dagen efter var precis lika mysig som kvällen!

God morgon. Vilken fin dag vi får idag.....

Väl här vid Horssjön upptäckte vi att de dragit en ny liten rundslinga runt sjön, 5 km. Precis lagom för en förmiddagstur innan det var dags att åka hem för att kolla om huset stod kvar där hemma (vi har ju trots allt två tonåringar kvar hemma).

Mer om den rundslingan kommer i nästa blogg!

Att fira valborg så här i naturen är något vi verkligen kan rekommendera alla att göra!

En uppmaning till dig som tänker ge dig ut och vandra på Sörmlandsleden. Bli medlem i föreningen! För 150,-/år får du tillgång till hela ledsystemet med topografiska kartor som går att skriva ut om och om igen.

Förutom att du får tillgång till kartorna så stödjer du det ideella arbete etappskötarna lägger ner så att de kan hålla alla vindskydd och rasplatser fina - www.sormlandsleden.se

Hjälp till att hålla Stockholms finaste vandringsled i toppskick!

Vill du se fler bilder eller ladda ner karta över rundslinga och området så är här en direktlänk till vår hemsida:

• Comments(0)//friluftsblogg.traneving.se/#post201

I natt sov vi ute - tälta i mars, minus 12 grader– vårt projekt Adventure Nights 2013

Adventure Nights 2013Posted by Thomas Traneving Sun, March 24, 2013 18:39:23

Så var det dags för mars månads övernattning i vårt projekt - Adventure Nights 2013. Denna gång åkte vi till Paradisets Naturreservat i Huddinge.

Vädret var perfekt för en utenatt i tält. Solen hade lovat att titta fram hela helgen, snön låg tjock i paradiset och det skulle bli som max 12 grader kallt.

Turskidorna knäpptes på kängorna och vi påbörjade skidturen mot sjön trehörningen. Det går rätt brant uppför så efter ett tag tog Helena av sig skidorna och bar dem i famnen. Helena har ju en icke opererad främre korsbandsskada och ville inte riskera att ramla eller glida snett med benet.

Väl framme vid sjön trehörningen spände vi båda på skidorna igen. Isen låg tjock så det var ingen fara att köra tvärs över sjön mot vindskddet.

Vi såg redan från andra sidan sjön att vindskyddet var upptaget av minst 10 personer.

Nåja, det finns ju en eldstad till vid Ugglekojan så vi tog sikte på den istället.

Nu visade sig att även den eldstaden och ugglekojan var upptagen av samma gäng scouter.

Jaha, vad göra nu?

Tur att vi varit här förut. Nu fick vi lite bråttom att hinna fram till Långsjön och vindskyddet där. Det började skymma men tack vare den stjärnklara kvällen var det inget som oroade oss. Om mörkret skulle falla innan vi hann fram så hade både pannlampor och månen till vår hjälp.

Vi följde sörmlandsleden en bit innan vi tvärade över mossen som ansluter till långsjön. Skönt att kunna åka över mossen istället för att följa den backiga stigen som sörmlandsleden sträcker sig.

När vi skidade över långsjön i riktning mot vindskyddet ser vi att det redan är upptaget av tre killar.

Väl framme frågar vi om vi får dela eldstad med dem i kväll. Thomas, Alexander och Fredrik välkomnar oss till elden.

Vi hade hört att scouterna skulle skicka ut ett par man för att tömma vedlåren vid sjön på ved. Vi berättade det för killarna som genast gav sig iväg för att hämta ved så vi skulle klara oss hela kvällen.

Under tiden de var iväg satte vi upp vårt tält.

När de kom tillbaka berättade de att de kommit för sent. Vedlåren var nästan tömd. De hade lyckats skrapa ihop det sista i botten på vedlåren och hade med sig det till vindskyddet.

Vi fick en mycket trevlig kväll tillsammans med våra nyfunna vänner!

Natten blev som väntat kall. -12 grader. Vi var ännu en gång glada för våra nya och varma sovsäckar!

Morgonen efter packade vi snabbt ihop vårt tält och sovsäckar.

Solen sken och värmde skönt när vi skidade tillbaka till bilen.

Vi var hemma i vårt hus vid 11.00..... och våra tonåringar hade inte ens vaknat eller saknat oss under tiden :)

Vill du se fler bilder från vår natt ute så är här en direktlänk:

• Comments(4)//friluftsblogg.traneving.se/#post198

Så var det dags för februari månads övernattning i tält - Adventure Nights 2013

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Thu, February 21, 2013 12:43:14

Så var det dags för februari månads övernattning i tält

Vi inleder detta inlägg med att förklara vår filosofi för detta roliga projekt:

Att kunna njuta ute även i kyla (istället för att plågas) är vårt motto! När vi är ute vill vi må gott. Vi är inga ”extremäventyrare” utan bara normala När Äventyrare- Nätterna sover vi alltid i tält, oavsett väder, vind, kyla eller sol. Allt vi gör ska även alla andra normalt friluftsintresserade kunna göra!

Med ovanstående i åtanke så började vi leta efter lämpligt övernattningsställe. Till helgen lovades många minusgrader. Att just sova ute var inget vi oroade oss för. Våra nya sovsäckar som klarar -17 funkar toppen och håller oss varma. Det var mest det här hur spenderar vi kvällen på ett trivsamt sätt som var vårt stora problem.

Lösningen blev att vi begav oss till Bogesundslandet (vid Vaxholm) och Ellboda. Här i Ellboda finns en fin eldkoja och det passade vår kväll perfekt.

Det var bäck mörkt när vi kom fram och Thomas gick för att spana efter stugan som vi visste låg här. Efter någon minuts letande med pannlampa ropade han att vi var på rätt ställe. Vi lastade ur all vår packning och bar in allt i eldkojan.

Även här inne var det minusgrader men vi hade med egen ved och tände snabbt en värmande brasa.

Under tiden elden hjälpte oss att få någon liten plusgrad inne i stugan reste vi vårt tält. Idag hade vi med vår gamla trotjänare till tält. Ett Caravan Kaijpak inköpt 1985. Tältet är ritat av Hilleberg innan det startades eget. Detta tält är varmt och gott att sova i på vintern till skillnad mot vårt nya tält. Ytterduken går långt ner mot marken så vi slipper drag och stark vind in i tältet. Eller varmt och varmt. Ja hur varmt det nu blir när det är -10 ute…….

När tältet var rest gick vi in i eldkoja igen. Fortfarande minusgrader men lite värme började spridas från elden…….och med värmen röken………

Att tokelda i en kall järnspis är ingen hitt. Om vi tänkt efter innan så hade vi nöjt oss med en liten eld tills järnspisen blivit varm och sedan brassat på. Nu var blev det som det blev. Rökfyllt inne i eldkojan. Vi fick öppna dörren och ett fönster för att få tvärdrag.

Nu var det dags att laga kvällsmat. Vi grillade kött, kokade ris, värmde sås och hällde upp ett glas vin var.

Här satt vi och pratade hela kvällen. Som varmast var det max +10 grader inne i stugan men det var bra mycket varmare än ute. Den medhavda termometern visade nu på -12 grader.

Innan vi gick och kröp ner i våra sovsäckar värmde vi vatten som vi fyllde på i våra vattenflaskor. Det är ett jätte bra element att ta med sig ner i sovsäcken! Värmer gott nästan hela natten!

Natten i tält gick jätte bra. Vi sov båda jätte bra hela natten. Ingen av oss hade frusit och vi klev upp vid 09.00. Nu visade termometern -8 grader. Nästan värmebölja mot kvällen och nattens temperatur……

Vi tände åter en eld inne i eldkojan. Lagade gröt och kokade kaffe. Det tog åter igen ett tag att få värme inne i stugan som nu hunnit bli utkyld igen.

När vi ätit klart vår frukost packade vi ihop vår utrustning och åkte hem till våra barn. De sov fortfarande gott när vi steg in genom dörren vid 12.00 – lagom till lunch….

Om du vill se fler bilder från vår övernattning eller läsa mer om vårt projekt ”Adventure Nights 2013” eller ladda ner en kart över Ellboda så är här en direktlänk till vår hemsida:

/Helena och Thomas Traneving

• Comments(1)//friluftsblogg.traneving.se/#post196

Nytt projekt inlett – Adventure Nights 2013

Adventure Nights 2013Posted by Helena Traneving Tue, January 15, 2013 13:22:17

I år har vi bestämt oss för att det måste bli fler utenätter i tält eller vindskydd.

Att vistas ute i naturen är som balsam för själen. Här, i naturen, hämtar vi kraft och laddar batterierna för att orka med den stressiga vardag som ofta omger oss. 2013 ska vi tillbringa MINST en natt per månad i tält eller vindskydd.

Alla projekt eller äventyr ska ha ett bra namn - Vi kallar vårt äventyr för "ADVENTURE NIGHTS 2013"

Följ vårt äventyr på facebook och Twitter (@traneving) - Länk till våra konton på facebook och twitter hittar du på vår hemsida!

Jo för se det kan det. I alla fall för oss som har haft fyra barn hemma.

Nu har två av våra söner lämnat hemmet och flyttat till egna lägenheter. Kvar hemma har vi en son på 19 år och en dotter på 17 år.

I år är första året vi på allvar känner att vi kan planera för att båda kan vara borta så många helger som det faktiskt krävs för att lyckas med vårt äventyr.

Nya varma sovsäckar som klarar -17 grader har inhandlats. Tältet vi har är nog inte det optimala för vintertältning men med lite justeringar ska det nog funka. Eventuellt får vi plocka fram vårt gamla tält under vintermånaderna eftersom det är betydligt varmare än våt nya tält.

Fösta tältnatten ute är avklarad. Vi inledde nämligen hela vårt äventyr med att fira nyår i vindskydd. Eftersom vi har tonåringar hemma och det är nyårsafton så ville vi hålla oss nära hemmet. Vi styrde bilen mot Upplands-Broleden. Denna led har vi gått hela som i sin helhet är 30 km lång. Klicka här om du vill läsa mer om Upplands-Broleden.

Vi tog sikte på vindskyddet vid Frölunda Friluftsområde. Det vindskyddet ligger fint vid mälarens strand och har det krav vi hade för vår utenatt så här på årets sista dag – en eld under tak!

Ved hade vi med oss i bilen hemifrån. Vi hade laddat upp med massor av ved för att göra vår nyårsafton så behaglig som möjlig.

Till nyårssupé hade vi:

Förrätt: Lax paté med romsås

Huvudrätt: Lamracks med klyftpotatis och god sås.

Efterrätt: Vaniljmousse med grädde

12-slaget var helt fantastiskt. Där, vid mälarens strand hade vi fantastisk utsikt mot Järfälla, Hässelby och Bromma. Vi såg fyrverkerierna som ett skådespel långt där borta i horisonten. Magiskt!

Strax efter 12-slaget var det så dags att krypa till kojs i vårt tält. Sovsäckarna funkade toppen och vi frös inte på hela natten.

Men visst är det konstigt. Vi kan ta hur lång sovmorgon som helst när vi sover i tält men hemma vaknar vi alltid senast 08.00 på helgerna.

Vi packade ihop tält och våra saker och lämnade vindskyddet strax efter 10.00 på förmiddagen.

En härlig natt var till ända!

Om du vill se fler bilder från vår Nyårsnatt i tält så är här en direktlänk: